"Cinta Hakiki Khaliq Terbit Dari Kalbu Nan Suci.Rintihan Hati Luahan Perasaan Yang Dituturkan DihadapanNya Menggamit Rasa Syahdu Memecah Kesunyian Malam Justeru Melahirkan Sentuhan Jiwa Dan Ketenangan Pada Hati ,Yang Merindui Penciptanya".

Saturday, 17 September 2011

Kasih vs Kasih


Tika kasih melestarikan sayang, Semuanya indah dipandang mata, Pabila rasa benci terbit di hati, Rasa kasih dan sayang pun menyisih.

Entah apa yang diburu oleh manusia ini… yang hidup di dunia tanpa menyedari hari kembalinya yang pasti ke akhirat. Di mana diletakkan Allah dalam peta cintanya sesama manusia. Suami yang ada dipersia, lelaki lain pula dicari sebagai ganti. Konon suaminya tidak bertanggung jawab, tidak romantik, tidak pandai membelai atau apa sahaja. Berikan nama yang buruk pada anjing dan bunuh saja! Begitu kata pepatah Inggeris. Apabila hati sudah berubah, segala kebaikan dahulu dilupakan. Ada pula, isteri yang di sisi sudah setia, perempuan baru pula diburu kononnya demi cinta sejati. Segala yang buruk-buruk dibongkar, dijadikan justifikasi untuk menghalalkan cinta baru yang digilai siang dan malam.

Tapi kita pernah ingat tak akan hakikat kasih dari Sang Pencipta?

Pernah tidak kita terfikir kasih sayang Allah itu Maha Luas? Tidak memlih, samada kita hitam, putih. Semuanya sama.

Katakanlah (wahai Muhammad) "kedatangan Al-Quran itu adalah semata-mata dengan limpah kurnia Allah dan kasihsayangNya, maka dengan isi kandungan Al-Quran itulah hendaknya mereka bersukacita (bukan dengan yang lainnya), kerana ia lebih baik daripada apa yang mereka himpunkan dari segala benda dan perkara yang tidak kekal)". (Yunus 10:58) 

Tapi kita selalu lupa, kenapa? Sebab kita ni manusia yang di kurniakan iman. Untuk apa iman itu? Sebagai perhiasan atau sebagai pakaian? Iman adalah untuk membimbing diri sendiri. Tapi kalau kita mempunyai sifat taqwa. insyaAllah, Allah akan membantu.

Dan kalau sebenarnya mereka itu tetap beriman dan bertaqwa (nescaya mereka akan mendapat pahala); sesungguhnya pahala dari sisi Allah itu adalah lebih baik, kalau mereka mengetahui. (Al-Baqarah 2:103)


~Semoga Allah redha~

2 comments:

  1. kasih sayag dalam sekelip mata bertukar benci angkara LIDAH.Berhati2 dengan kasih sayang yang topeng menebal di muka.

    ReplyDelete
  2. terima kasih kak cik..ada yang tersirat tu kak...

    ReplyDelete