"Cinta Hakiki Khaliq Terbit Dari Kalbu Nan Suci.Rintihan Hati Luahan Perasaan Yang Dituturkan DihadapanNya Menggamit Rasa Syahdu Memecah Kesunyian Malam Justeru Melahirkan Sentuhan Jiwa Dan Ketenangan Pada Hati ,Yang Merindui Penciptanya".

Sunday, 21 August 2011

Kejayaan sebagai Galakan..Kegagalan sebagai Cerminan


Manusia selalu sahaja kecewa. Bila kecewa kita akan tertekan, marah,celaru dan pelbagai lagi nilai-nilai yang buruk. Hari ini ramai yang menderita dan merasakan hidup tidak bahagia kerana banyak kekecewaan yang wujud di dalam hidup kita.Kenapa kita kecewa ?
Kita kecewa kerana kita hanya meletakkan harapan. Apabila harapan tidak dapat direalitikan maka kita akan kecewa.Mungkin anda kan menyoal, jika tidak diletakkan harapan,bagaimana mahu memotivasikan diri dan memajukan hidup?
Baik,meletakkan harapan tidak salah, malahan dialu-alukan. Cuma, satu aspekyang amat penting, kita sering terlupa untuk meletakkan perisai. Perisai ? Apabila kita meletakkan harapan, kita mesti memikirkan keberkecaian harapan itu dalam tahap yang paling teruk dan bersedia menerimanya. Selepas itu berusaha semampu mungkin, berdoa dan berserah pada Tuhan agar harapan itu mampu dicapai.
kejayaan sebagai galakan.
kegagalan sebagai cerminan.


" Jika kita betul2 percayakan yang Allah itu Maha Pemurah, kita tidak akan kecewa didlm kehidupan, dunia ini kaya dgn harta, wang, kegambiraan dan kasih sayang, cuma kita kena berusaha mencarinya, bermula lah dgn bersangka baik dgn Allah dan membetulkan niat yg solat, ibadah, hidup dan mati adalah untukNya seperti yg kita baca didlm doa iftitah.

Allah itu Maha kaya tetapi mengapa kebanyakan umat islam miskin? Jawapannya kerana dimulut aku mahu kaya tetapi dihati meragui, boleh ke aku jadi kaya? Jika minda sedar dan minda separuh sedar tidak sama, itu yg sebenarnya mensabotaj diri manusia itu sendiri."
 

Manusia lebih suka menuding jari kearah orang lain menafikan kelemahan sendiri, menuduh syaitan membisik sedangkan Allah memberikan akal, marahkan gaji tidak naik sedangkan diri sendiri berkerja dgn tidak ikhlas, marahkan peniaga menaikkan harga barang sedangkan diri sendiri malas nak berusaha/berikhtiar mencari pendapatan lebih. Jika kita menaruh harapan lebih kepada orang lain, akan selalu kecewa lah kita, harapan hanya padaNya.


Elemen percaya amat penting, sebab itu didlm Quran Allah menyeru "Wahai manusia yg beriman..." bukan wahai manusia yg berdoa, wahai manusia yg baca quran, wahai manusia yg sembahyang/puasa dll...

Apa itu iman? Percaya kepada sesuatu yg tidak boleh dibuktikan, kebanyakan manusia percaya Allah itu Esa tetapi tidak percaya Allah itu pemurah.

Mengubah minda separuh sedar.


Bagaimana kita boleh mengubah minda separuh sedar ini? Jawapannya

1. Sedar yg kita mempunyai dua minda, sedar dan separuh sedar, objektif dan subjectif.


2. Alihkan fokus anda pada apa yg anda ada dan bersyukur drpada pada sesuatu yg tidak ada dan mengeluh, contohnya ada mata untuk membaca artikel ini. Ubah fikiran dr memikirkan kesusahan hidup kepada nikmat2 Allah yg kita nikmati tetapi kita tidak nampak, terlalu melihat semut yg jauh tetapi gajah didepan mata tak perasan. Hati yg bersyukur akan lebih tenang, jiwa dan minda yg tenang akan memboleh kan sistem imunisasi badan berfungsi dgn lebih berkesan berbanding mereka yg selalu di dlm stress, bukankah disease tu "dis-ease" you are not at ease...


3. Berimiginasi kehidupan yg diingini, Einstein mengatakan yg imiginasi lebih berkuasa dr ilmu pengetahuan, bunyinya mengarut tetapi ada penerangan saintifiknya,.


4. Percaya bahawa Allah akan memberi apa yg kita ingini, jika kita selalu bersyukur, fokus pada yg positif, berimiginasi dan berkeyakinan dan percaya, tiada sebab Allah tidak memakbulkan, bukankah Dia Maha Pemurah. 


5. Jgn pernah berputus harapan, dan selalu nanti2kan kedatangan benda yg dihajati, 



expect the good things that we want.

6. Tambah ilmu, Iqra.. baca seperti ayat quran yg pertama.. bila kita selalu membaca ilmu2 baru minda akan lebih terbuka, ingin kaya baca tentang cara menjadi kaya, tidak akan kaya jika baca mengenai gossip artis, hadiri seminar mengenai pelaburan, tidak kaya jika hadiri AF secara live di gelanggang astro..

TV, surat khabar, majalah tabloid kebanyakannya memaparkan "sampah" kepada manusia supaya terus terlena dan kurang berfikir, jika anda ingin maju didlm hidup, kurangkan atau jgn tengok langsung TV.. saya dah 2 tahun tidak tgk tv dan saya dapat rasai perbezaannya..

Tetapi yg paling utama sekali solatlah, jika anda selalu solat, cubalah khusyuk dan fokus kerana solat itu selain dr mengucapkan syukur kepada Allah ia juga pengubat minda...

No comments:

Post a Comment