"Cinta Hakiki Khaliq Terbit Dari Kalbu Nan Suci.Rintihan Hati Luahan Perasaan Yang Dituturkan DihadapanNya Menggamit Rasa Syahdu Memecah Kesunyian Malam Justeru Melahirkan Sentuhan Jiwa Dan Ketenangan Pada Hati ,Yang Merindui Penciptanya".

Friday, 16 December 2011

Lumrah Seorang Insan - Kesabaran

Setiap manusia pasti akan merasai kekecewaan dan juga kegembiraan. Itu adalah lumrah dalam kehidupan dan sebagai mukmin kita kena hadapi dengan tenang dan sabar. Kesabaran adalah senjata bagi orang islam. Tidak kira kecewa dalam pelajaran, pertandingan dan sebagainya. Itu adalah adat dan lumrah seorang insan.


Dalam melayari bahtera kehidupan, kita kena terima apa saja yang berlaku. Perjalanan kembara kehidupan pastinya akan temui kesusahan, kesenangan, kegembiraan dan kekecewaan. Perjalanan hidup biasanya kita merancang dengan sebaiknya tetapi kadang- kadang perancangan kita tak tercapai dan gagal dalam misi kita. Bagi orang yang beriman pastinya akan terima dengan hati yang terbuka dan ada hikmah di sebalik kejadian dan bagi orang yang fasik / munafik pastinya tidak akan boleh terima dan akan kedengaran la "bunuh diri" dan sebagainya.


Ujian yang kita terima pada hari ini tidaklah sama dengan ujian yang di terima seperti Nabi Nuh a.s,Nabi Ibrahim a.s,Nabi Musa a.s,Nabi Isa a.s dan Nabi Muhammad s.a.w sehingga nama-nama baginta tercatit dalam Al Quran..Walaupun tidak mungkin kita dapat atasi kekecewaan dan ujian seperti Nabi-Nabi Allah tetapi belajarlah bersabar dan tabah seperti mana kekasih-kekasih Allah bersabar walaupun sedikit.


Allah sayang pada hambaNya yang bersabar dan tabah dalam menghadapi ujian.


ومكروا ومكر الله والله خير الماكرين
"Kita Merancang..Allah juga Merancang..Allah Jualah Sebaik Baik Perancang" 

No comments:

Post a Comment