"Cinta Hakiki Khaliq Terbit Dari Kalbu Nan Suci.Rintihan Hati Luahan Perasaan Yang Dituturkan DihadapanNya Menggamit Rasa Syahdu Memecah Kesunyian Malam Justeru Melahirkan Sentuhan Jiwa Dan Ketenangan Pada Hati ,Yang Merindui Penciptanya".

Wednesday, 7 December 2011

Usaha Itu Tangga Kejayaan

Itulah pepatah melayu kita.. bila kita malas ja mesti akan ada orang kata " Usaha itu tangga kejayaan ". bagi saya pulak.. saya bersetuju dengan perumpamaan itu... betul, tanpa usaha kita takkan mendapat apa yang kita inginkan..malah dalam Islam pun menyuruh umatnya berusaha.. sungguh cantik, bermula dengan usaha disusuli dengan doa dan kemudiannya di sudahi dengan tawakkal. begitu cantik begitu molek apa yang dianjurkan dalam islam.

usaha + doa + tawakkal = kejayaan. fitrah kita, bila kita inginkan sesuatu akan timbul dalam diri kita perasaan untuk mendapatkan perkara yang kita hajatkan. perasaan inilah yang mendorong kita untuk berusaha kearahnya.

Namun sebagai manusia biasa. perasaan tidak yakin dan tidak mampu menyebabkan kita memerlukan pertolongan. meminta perolongan tidak beerti kita lemah.. tapi menandakan kita bijak, kerana tidak semua perkara kita hebat.. ada perkara kita perlukan pertolongan orang lain... jangan jadi bodoh sombong.

Namun kita masih lagi berasa tidak yakin. lalu perkara kedua yang perlu kita buat ialah meminta pertolongan dari Pencipta kita Allah s.w.t. bila dah berdoa kita masih berasa bimbang dan risau. ini masanya untuk perkara ketiga. kita tawakkal kepada Yang Maha Memberi. kita berserah segala permintaan kita dia akan qabulkan sekiranya kita ikhlas meminta dan berusaha.

 Dan sesungguhnya manusia itu tidak akan mendapat melainkan apa yang telah diusahakan ". (An-Najm 53:39)


Melalui ayat ini jelas menunjukkan bahawa apa yang kita dapat selama ini adalah apa yang kita usahakan.. jika masih tak mencapai target atau impian kita. maka, ini bermakna usaha kita masih belum mencukupi..

p/s setiap kejayaan disebaliknya adalah usaha serta kepayahan untuk mencapainya. amatlah pelik kalau kita mendapat sesuatu tanpa merasa kepayahannya. sama jugak kalau Allah nak bagi sesuatu kepada kita. Allah akan uji kita dulu. baru Allah kurniakan.

No comments:

Post a Comment