"Cinta Hakiki Khaliq Terbit Dari Kalbu Nan Suci.Rintihan Hati Luahan Perasaan Yang Dituturkan DihadapanNya Menggamit Rasa Syahdu Memecah Kesunyian Malam Justeru Melahirkan Sentuhan Jiwa Dan Ketenangan Pada Hati ,Yang Merindui Penciptanya".

Friday, 24 June 2011

Sabar Itu Indah

Sabar itu mudah diucap tapi sukar dilakukan... Sabar itu memerlukan ilmu dan amalan. Sabar itu bukan sekadar perkataan dibibir tetapi memerlukan pertahanan diri dalam yang tinggi dengan sentiasa redha dengan apa yang terjadi. Hidup dalam dunia ini kadang-kadang terasa tidaklah mudah, ada banyak-banyak kesulitan yang harus dihadapi, beban yang harus ditanggung... memerlukan kesabaran. Oleh itu sabar ganjaran "SYURGA". Langkah untuk bersifat sabar:

1. Bertahan ketika menghadapi musibah
Bila berlaku musibah pada waktu itu, manusia Akan dikuasai oleh perasan (marah, sedih, kecewa dan sebagainya). Ini menyebabkan mereka tidak dapat berfikir dan bertindak secara rasional. Cara terbaik pada ketika ini membawa fikiran kepada Allah dengan kata-kata " Aku hambaMu, aku layak dan patut diuji di atas dosa-dosa telah ku lakukan". Terima lah kenyataan dan jangan cuba lari dari kenyataan dengan memberontak sambil berkata "Kenapa aku yang kena?, Apa salahku?. Terima hakikat segala berlaku adalah ujian untuk kita dan menerimanya.

2. Segera mengingati Allah dan mohon keampunanNYA
Rasulullah s.a.w juga telah diuji dan segera solat dan memohon keampunan Allah (wahal baginda tidak berdosa). FirmanNYA " Dan pohonlah pertolongan daripada Allah dengan sabar mengerjakan solat". Jangan mengeluh dengan musibah dan menyalah serta bersangka buruk terhadap orang lain. Rasulluah s.a.w bersabda " Pertahankan diri engkau daripada dikuasai marah dan kembalilah engkau kepada kesabaran".

3. Tidak tergesa-gesa menampakkan musibah itu kepada orang lain.
Setiap musibah mengadu kepada Allah bukan kepada manusia kata perpatah " Engkau menelan kepahitan tanpa mengerutkan muka".

4. Cari punca masalah, bertindak menyelesaikannya
Sabar itu perlu diiringi dengan kebijaksanaan dengan bersifat proaktif dan dinamik. Pandang musibah itu untuk mengambil langkah positif... kita diuji untuk mendekati diri kepadaNYA.

Musuh sabar:
1. Tergesa-gesa
2. Putus -asa
3. Marah

Manusia tidak mampu menahan musibah... Dalam hidup ini, sering berlaku sesuatu yang tidak diingini, tidak dijangka apatah lagi diharap. Maka dengan sabar kita boleh berdepan dengannya....

Mengenal SABAR... tak kenal maka tak cinta. "SABAR ITU INDAH"

No comments:

Post a Comment