"Cinta Hakiki Khaliq Terbit Dari Kalbu Nan Suci.Rintihan Hati Luahan Perasaan Yang Dituturkan DihadapanNya Menggamit Rasa Syahdu Memecah Kesunyian Malam Justeru Melahirkan Sentuhan Jiwa Dan Ketenangan Pada Hati ,Yang Merindui Penciptanya".

Friday, 24 June 2011

Syaitan Suka Orang "MARAH"

“Seorang yang kuat bukanlah berupaya melawan lawannya tetapi seorang yang kuat itu seseorang yang dapat menahan perasaan marahnya di saat dia marah."

Marah adalah suatu sifat semulajadi manusia, cuma perlu pada tempat dan masa yang betul, bukan mengikut perasaan dan hawa nafsu. Marah adalah sifat yang pastinya ada dalam diri setiap manusia. Tidak kira apa pun pangkat dan darjat mahupun peringkat umur, pastinya akan mempunyai perasaan marah.

Bila seseorang sering marah tidak tentu hala, orang disekeliling akan ada perasaan yang sama terhadap kita jua. Mereka akan merasa nak marah bila terpandang muka anda. Muka seseorang yang sedang marah itu amatlah buruk dan keji. Perasaan marah boleh menimbulkan keburukan dan permusuhan, bukan saja kepada orang lain tetapi juga kepada diri sendiri.

Orang yang cepat marah atau sedang marah itu biasanya akan melakukan perkara-perkara yang tidak siuman. Ia mungkin akan memaki hamun, merosakkan sesuatu, memudaratkan orang lain dan hilang pertimbangan yang akhirnya menyesali segala yang telah dilakukannnya apabila telah hilang perasaan marahnya.

Sekiranya kita dimarahi, janganlah pula menambah buruk lagi keadaan. Kita harus memainkan peranan bagi memadamkan api kemarahan itu. Bukannya melawan api yang sedang marak itu dengan api kemarahan. Jika api bertemu api pasti meletup dan kemusnahan terjadi. Orang sekeliling juga harus memainkan peranan membantu, bukan mencurahkan petrol ke api bagi menambahkan kemarahan.

Hikmah mengawal perasan marah dapat mengelakkan berlakunya sifat dengki, dendam, benci, buruk sangka, memendam perasaan tidak baik terhadap seseorang dan bermacam-macam lagi sifat yang tidak baik. Rasulullah S.A.W bersedia memaafkan orang yang bersalah. Sikap ini boleh menimbulkan perasaan kasih sayang dan kemesraan.

Marah adalah satu di antara panah syaitan yang mengandungi racun. Sifat marah berasal daripada syaitan, kerana syaitan itu dijadikan daripada api. Ingatlah, bahawa api itu boleh dipadamkan dengan air. Oleh itu sekiranya kita sedang marah, sebaik-baiknya terus mengambil wuduk´, kerana air yang disapukan dianggota wudhu´ bukan sahaja dapat menjauhkan diri dari godaan syaitan, malah juga dapat menyejukkan muka dan anggota badan kita yang sedang panas kerana kemarahan itu.

No comments:

Post a Comment