Zikrullah
Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
"Cinta Hakiki Khaliq Terbit Dari Kalbu Nan Suci.Rintihan Hati Luahan Perasaan Yang Dituturkan DihadapanNya Menggamit Rasa Syahdu Memecah Kesunyian Malam Justeru Melahirkan Sentuhan Jiwa Dan Ketenangan Pada Hati ,Yang Merindui Penciptanya".

Sunday 31 July 2011

Allah Jadikan Dunia Itu Cantik

Dunia, ALLAH jadikan cantik pada pandangan mata. Ia dihias dengan pelbagai nikmat, keindahan, dan kebahagiaan - rumah-rumah kediaman, taman-taman bunga, makanan yang lazat-lazat, anak-anak yang menghiburkan, dan lain-lain.

Antara seorang dengan seorang yang lain tidak sama kadar dunia yang dapat dimilikinya. Ada yang dapat memiliki rumah besar, pangkat tinggi, memperoleh sanjungan manusia, boleh bertukar ganti pakaian selalu, makan makanan yang seap. Tapi ada juga yang hanya duduk di pondok buruk, dipandang hina oleh orang dan makan sekedar untuk alas perut. Apakah maksud ALLAH tidak memberi dunia sama banyak dan sama rata kepada setiap hamba-Nya?

Sebenarnya tentulah setiap hamba itu mendapat kasih sayang serta rahmat ALLAH, kerana setiap yang ALLAH jadikan, ALLAH kasihi melebihi kasih seorang ibu kepada anaknya. Tapi takdir yang ditentukan ALLAH tetap tidak sama dan seringkali berbeza, bahkan sebahagiannya di luar kehendak hamba itu sendiri. Kasih sayang ALLAH akan dimiliki oleh hamba-hamba-Nya yang dapat tunduk kepada takdir ALLAH. Baik dia ditakdirkan untuk jadi orang yang senang, atau sebaliknya ditakdirkan menjadi miskin, dia tetap rela dan tidak merengut suatu apa pun.

Dia tahu bahawa sesungguhnya ALLAH tidak pernah menzalimi hamba-Nya. Kalaulah takdir yang ditentukan itu baik, maka disinilah peluangnya untuk menjadi hamba yang bersyukur, yang dapat memanfaatkan kebaikan yang diperolehnya itu bukan untuk dirinya seorang, tapi agar dapat dirasakan bersama oleh orang lain.

Kalaulah ditakdirkan kaya, dengan kekayaan itu dia akan dapat membantu orang susah, anak-anak yatim, janda dan fakir miskin serta melakukan lain-lain kebajikan. Sehingga dia menjadi lebih dekat kepada ALLAH dan mendapat rahmat serta kasih sayang-Nya. Sebaliknya orang yang ditakdirkan menerima nasib yang kurang baik, tetapi dia sanggup bersabar walaupun dalam seribu kepahitan, maka ALLAH akan balas dengan rahmat-Nya. ALLAH akan hiburkan dengan mengurniakan kekayaan hati.

Hati yang kaya adalah hati yang sentiasa berbahagia dengan kebaikan. Hati sentiasa merasa ringan menghadapi kesusahan atau kemiskinan. Nasib malang yang menimpa dirinya sedikit pun tidak menyusahkan hatinya. Sebaliknya, segala kejadian dan keadaan yang ada itu membuat dia terus bergantung hati, bertawakkal, dan berserah diri pada ALLAH. Dia yakin ALLAH itu Maha Bijaksana.

Maha Suci ALLAH dari salah dalam menentukan takdir dan perjalanan hidup hamba-Nya. ALLAH Maha Adil. Kerana itu, apa saja nasib yang menimpa dirinya tentulah hasil dari sifat adil-Nya. Jesteru itu akan membuat hatinya makin redha, merendah diri, dan semakin dekatlah hatinya dengan ALLAH. Seorang hamba yang tidak redha dengan takdir atau nasib yang menimpa dirinya, seolah- olah dia tidak yakin pada keadilan dan kebijaksanaan ALLAH. Seolah-olah menganggap ALLAH tidak tahu kehendak hatinya. Padahal kerana Maha Tahu- nya ALLAH, yang ilmu-Nya meliputi segala sesuatu, maka ALLAH pasti memutuskan takdir yang sebaik-baiknya untuk hamba-Nya. Walaupun pada pandangan si hamba takdir itu tidak baik, tetapi kalau dia betul-betul berserah diri pada ALLAH dia akan mendapat keuntungan dari takdir itu. 

Sebaliknya, kalau seseorang setelah diberi rezeki dengan takdir yang baik dalam hidup ternyata membuat dia terlalu gembira dan bangga, hingga dia lalai dan lupa kepada Yang Memberi, maka takdir yang dia anggap baik itu sebenarnya sudah tidak menguntungkan dirinya lagi. Dia sudah berada jauh dari ALLAH disebabkan kelalaiannya. Janganlah merasa iri hati atau dengki melihat nasib atau takdir yang baik yang telah ALLAH tentukan terhadap orang lain sehingga kita berusaha untuk mendapatkannya.

Kerana apa yang diperuntukkan ALLAH kepada seorang hamba-Nya itu pasti tidak sama dan tidak dimiliki oleh hamba-Nya yang lain, yang tidak tertulis sebagai penerima takdir itu, meski dia berusaha mati-matian untuk menggapai, mencapai dan mendapatkannya. Apa yang patut dilakukan oleh setiap hamba ialah redha menerima segala ketentuan atau takdir ALLAH, baik yang dianggap baik atau tidak.

Kerana, pada hakikatnya, setiap yang ditakdirkan dan ditentukan oleh ALLAH itu adalah yang baik-baik (the God is not common mistake). Cuma, yang membezakan baik atau tidak itu (menurut manusia) ialah hawa nafsu manusia sendiri. Mana-mana yang sesuai dengan kehendak nafsu dan hatinya dianggap baik. Sebaliknya yang menyusahkan dan nafsunya merasa tidak senang, dikatakan tidak baik. 

Janganlah kita mengukur takdir dengan mengikuti hawa nafsu yang hanya mengajak kita menjadi ingkar dan memusuhi ALLAH. Ikutilah penilaian dan ukuran ALLAH. Kalau kita dapat menghadapi setiap takdir dengan banyak berserah, berharap, dan takut pada kemurkaan-Nya, tentulah setiap takdir itu akan menguntungkan kita.

Untungnya, kerana ia boleh mendekatkan diri kita dengan ALLAH.
Orang yang dekat dengan ALLAH akan diberi ketenangan hati, rasa aman dan tenteram serta anugerah-anugerah lain yang hanya dirasakan oleh manusia itu sendiri sehingga menambah rasa syukur kita. Kerana sesungguhnya sebagian besar dari anugerah Allah itu tidak dapat dilihat oleh mata tapi hanya dapat dirasakan oleh hati terlebih lagi yang benar-benar memahami Allah SWT.

Wassalaam…

No comments:

Post a Comment